13. Venustas. II

CALITĂȚILE SPAȚIULUI ajung la noi prin simturi!

Obiective

 

Materiale necesare

  • În clasă: videoproiector, computer/laptop, acces la internet, harta școlii/imaginea din satelit pe format A3, clipboard, hârtie A4, instrumente de notat, aparat foto sau telefon
  • Onlinelaptop/tabletă pentru vizionare video, whiteboard/chat

Scenariu activitate

Organizare → 5 min.

Vă împărțiți în 4 echipe de câte 5-6 elevi. 

Fiecare echipă va avea minim 1 cercetător, 1-2 exploratori, 1 fotograf, 1-2 reporteri.

Cercetătorul – face o sinteză a ideilor exemplificate în ppt și explorează spațiile școlii alături de exploratori și fotografi în căutarea indiciilor pentru întocmirea hărților echipei sale.

Exploratorii – explorează spațiile școlii în căutarea indiciilor găsite de cercetător.

Fotograful – explorează spațiile școlii și fotografiază indiciile găsite de cercetător.

Reporterii – alcătuiesc împreună cu ceilalți membrii ai echipei un chestionar/interviu adresat colegilor și profesorilor, cu privire la indiciile căutate.

Notați rezultatele explorării și observați fotografiile spațiilor școlii și comparați-le cu răspunsurile primite de reporteri. Sintetizați concluziile rezultatelor cercetării și organizați materialele documentare în vederea prezentării.

Sugestii organizare:

  • stabiliți sarcinile comune pe echipă;
  • stabiliți sarcini clare pentru fiecare membru al echipei;
  • stabiliți un mod  de redactare unitar a hărților;
  • stabiliți o legendă pentru fiecare echipă;
  • stabiliți un mod de arhivare unitară a rezultatelor cercetării fiecărei echipe, în foldere pe un drive al proiectului (fotografii, hărți, chestionare, concluziile cercetării);
  • pregătiți materialele în vederea prezentării pe echipe.

Desfășurarea activității  45 min.

În clasa/acasă – urmăriți exemplele din ppt, cercetați și găsiți pentru fiecare echipă elementele corespondente care dau atmosfera în școala voastră, pe care le vor fotografia fotografii, le vor nota pe hartă/imaginea din satelit exploratorii și le vor chestiona reporterii, în rândul utilizatorilor.

vezi Resurse ppt: Atmosfera

1. Echipa Ochioșilor

Marcați și notați pe aceeași hartă / pe hărți diferite:

  1. Harta umbrelor – vara/iarna  – zonele luminate și cele umbrite, observați ce atmosfera crează lumina și umbrele;
  2. Harta temperaturii – vara/iarna – zonele cu temperaturi ridicate sau coborâte, observați atmosfera din aceste zone;
  3. Harta culorilor – interior/exterior – zonele interioare și exterioare care prin culoare creează o atmosferă specială.

Sugestii – reporteri

  • Ce atmosferă vă sugerează locurile însorite sau umbrite din școală? 
  • Dar locurile cu temperaturi ridicate sau coborâte (iarna/vara)?
  • În care din spațiile interioare sau exterioare ale școlii culoarea sugerează o atmosferă specială? Descrieți!

Ce vrea să spună acest citat?

“Pentru a vedea un oraș, nu e suficient să ții ochii deschiși. Mai întâi trebuie să scapi de tot ceea ce te împiedică să-l vezi – toate imaginile moștenite și ideile preconcepute.”  (Italo Calvino, Orașele invizibile)

De cercetat:

Ce determină variația de însorire între iarnă și vară? De ce avem anotimpuri?

vezi Resurse video: De ce avem anotimpuri?

2. Echipa Urechiștilor

Marcați și notați pe aceeași hartă / pe hărți diferite:

  1. Harta sunetelor – spațiile zgomotoase sau tăcute, care creează o anumită atmosferă, observați cum variază sunetle pe parcursul unei zile, săptămâni, an școlar!
  2. Harta mirosurilor/gusturilor – identificați locuri care prin miros/gust sugerează o atmosferă specifică
  3. Harta materialelor și texturilor – spațiile care prin materialele și texturile existente sugerează o anumită atmosferă.

Sugestii – reporteri

  • Ce sunete vă sugerează o anumită atmosferă?
  • Ce atmosferă vă este indică anumite mirosuri sau gusturi simțite în spațiile interioare și/sau exterioare ale școlii? 
  • Numiți 3 materiale sau texturi care vă sugerează o anumită atmosferă în școală!

Ce vrea să spună acest citat?

Amfiteatrul din …“Ascult, urechea se mărește la dimensiunile amfiteatrului, pavilion de marmură. Ureche culcată la pământ, într-un ax vertical, care încearcă să audă armonia lumii … ” (Michel Serres, Cele cinci simțuri, 1985 în Pierre von Meis, De la formă la loc)

De cercetat:

Cum se propagă sunetele?

vezi Resurse video: What produces sound?

3. Echipa Chinesteziștilor

Marcați și notați pe aceeași hartă / pe hărți diferite:

  1. Harta organizării spațiilor – spațiile cu dispunere ordonată/ dezordonată, organică /geometrică, simetrică/asimetrică, ritmică etc.
  2. Harta punctelor de reper – reper care vă ajută să vă orientați în spațiilor interioare și exteriare ale școlii.
  3. Scara și proporțiile – spațiile care prin scara și proporțiile față de statura utilizatorilor sugerează o anumită atmosferă.

Sugestii – reporteri

  • Identificați locuri în care nu vă este  ușor să vă orientați în școală! 
  • Ce puncte de reper folosiți ca să vă orientați în șincinta școlii?
  • Numiți 3 spații din școală care prin scara și proporțiile lor dau o anumită atmosferă!

Ce vrea să spună acest citat?

“ … principala caracteristică a arhitecturii – prin care ea se deosebește de celelalte arte – este folosirea unui vocabular tridimensional care include omul.” (Bruno Zevi, Cum să înțelegem arhitectura, 1969 , p. 37)

De cercetat:

Ppt 4_2 – Reperele orașului? Sau modulorul/sisteme de măsură – deget, palma, pasul etc.?

Glosar:

Chinestezie s.f. = capacitatea de a percepe mișcarea diferitelor părți ale corpului. Din fr. kinesthésie. sursa: DEX ’09 (2009)

4. Echipa Utilizatorilor

Marcați și notați pe aceeași hartă / pe hărți diferite:

  1. Harta locurilor personalizate – locurile în care utilizatorii și-au pus amprenta – descrieți atmosfera acestor locuri.
  2. Harta locurilor cu vederi pitorești – locurile care prin vederi pitorești către alte spații sau exterior dau o anumită atmosferă.
  3. Harta vegetației – vegetația joasă, medie și înaltă din curtea și din preajma școlii – descrieți felul în care vegetația influențează atmosfera locului.

Sugestii – reporteri

  • Numiți locuri în care utilizatorii și-au pus amprenta și au personalizat spațiul școlii.
  • Numiți 2-3 locuri din incinta școlii în care vă doriți vederi pitorești!
  • Numiți 2-3 locuri în care vegetația crează o anumită atmosferă! Descrieți.

Ce vrea să spună acest citat?

“ … omul este cel care, deplasându-se printr-o clădire, studiind-o din diferite puncte de vedere creează, ca să spunem așa, a patra dimensiune; el conferă spațiului întreaga sa realitate.” (Bruno Zevi, Cum să înțelegem arhitectura, 1969, p. 46)

Resurse

  video:

De ce avem anotimpuri?

What produces sound?

  ppt:

Atmosfera

Ştiaţi că…

Vederile către natură au efect de calmare și relaxare asupra minții?