17. Firmitas. III – Siguranța (în exploatarea clădirilor)

Clădirea școlii trebuie să fie un spațiu sigur pentru elevi, care să nu favorizeze accidente, boli și anxietăți și care să fie capabilă să îi protejeze în caz de calamitate.

Obiective

  • analizez și înțeleg care caracteristici ale clădirii pot favoriza accidente, boli sau crează spații în care nu mă simt în siguranță.
  • verific dacă clădirea este pregătită pentru situații de urgență.

Materiale necesare

  • laptop, proiector,
  • post-it 3 culori, carioci, panou/tablă organizare post-it,
  • concluziile explorării elevilor pe: planurile școlii A4, chestionar; interviurile, fotografiile,
  • macheta sau planurile școlii în format mare A1 pentru maparea locațiilor cu semnele create de elevi și semnele standard.

Planurile școlii, în format A4 sunt realizate de arhitect împreună cu ucenicii săi, nu este necesar să fie foarte detaliate, pot fi schematice, iar planul parterului va include și incinta (curtea școlii).

Scenariu activitate

Prezentare pe echipe → 2x15 min.

vezi Resurse

Cele două echipe prezintă concluziile explorării și marchează planul școlii sau macheta cu semnele create/alese de ei: (1) posibilitate producere accident, (2) locuri unde nu te simți în siguranță, precum și cu cele standard: ieșire, loc de adunare, stingere incendiu.  Comparați cu board-ul cu post-it realizat anterior. Sunt aceleași concluzii?

Siguranța: Prezentare arhitect, discuții ghidate → 15 min.

Prezentarea și explicațiile de mai jos pot fi utilizate integral sau selectiv în discuția ghidată despre caracteristici ale clădirii care afectează siguranța elevilor.

Există în incinta şcolii locuri, detalii constructive sau suprafeţe care, care datorită unor greșeli de execuție/proiectare/utilizare și întreținere pot genera accidente sau care vă pot afecta sănătatea. Verificați dacă în explorarea voastră v-ați întâlnit cu aceste situații:

1. Riscul de accident

În toate spațiile școlii pot apărea accidente dacă:

  • pardoselile interioare și exterioare sunt alunecoase și când sunt uscate și când sunt ude;
  • diverse elemente ale clădirii: calorifere, glafuri de ferestre, panouri decorative, etc și de mobilier urban: băncile, echipamentele sportive și de joacă, gardurile, etc au muchii tăioase, ascuțite sau alte detalii în care te poți răni (de ex. șuruburi);
  • uşile se deschid în calea elevilor, profesorilor. Datărită normelor de siguranță la incendiu ușile claselor trebuie să se deschidă spre exterior, dar pentru a evita lovirea celor care trec pe hol trebuie să existe o nișă în care să se deschidă acestea; (slide 2)
  • există instalații electrice defecte, cabluri electrice lăsate la îndemâna copiilor;
  • instalaţii sanitare defecte.
  • tencuiala și elementele decorative interioare/exterioare stau să cadă;
  • pentru acoperișurile în pantă nu există elemente de blocare a căderii zăpezii, iar iarna se formează țurțuri mari în jgheaburi, acestea neavând un sistem de degivrare. (slide 5)

Scările sunt spațiile de circulație ale școlii intens utilizate de elevi, mai ales în mișcare rapidă, și astfel pot favoriza cel mai des accidente. Verificați dacă în explorarea voastră v-ați întâlnit cu aceste situații:

a. trepte care crează risc de împiedicare, deoarece:

  • sunt trepte inegale ca dimensiuni. Pe o rampă toate treptele trebuie să fie egale, pentru a păstra un ritm constant al mersului. Atunci când se proiectează se utilizează această formulă: Lățimea treptei x 2 înălțimea treptei = 60 – 64cm. Din erori de execuție sau chiar de proiectare pot fi inegale și de aici riscul de împiedicare. (slide 3)
  • au montate pe muchia lor profile metalice, în ideea de proteja muchiile, dar care se desprind ușor, astfel încât îți poți agăța pantofii, împiedicîndu-te când cobori cu viteză.

b. parapete ale scărilor care pot favoriza accidente, deoarece:

  • există locuri cu parapete lipsă sau prea scunde, sub 90 cm, cu posibilitate de cădere în gol,
  • balustradele și mâna curentă au muchii tăioase, șuruburi sau alte detalii în care te poți răni.

c. scări obositoare, deoarece:

  • sunt mai mult de 10 trepte la o scară între 2 podeste, sau se crează înghesuială pe podestele scărilor, care au o lățime mai mică de 1,2m.
  • treptele au o înălțime mai mare de 18 cm ( înălțimea optimă pentru spațiile publice este de 16 cm), sau nu respectă formula Lățimea treptei x 2 înălțimea treptei = 60-64 cm.

În cazul în care școala are elevi mici (<10 ani), pentru ca aceștia să poată utiliza scările în siguranță, trebuie să existe o mână curentă și pentru ei, pusă la înălțimea de 60 cm, alături de cea pentru elevi mari și adulți care se află la 90 cm. (slide 4)

 2. Riscul de îmbolnăvire poate apărea dacă:

  • aerisirea spațiilor nu se realizează sau nu se poate face optim cu aer din exterior; (slide 6)
  • nu poți privi pe fereastră, aceasta e prea sus sau obturată, pentru a-ți odihni privirea și mintea; (slide 6)
  • pardoselile și suprafețele sunt greu de curățat, cu crăpături unde se adună murdărie; (slide 7)
  • grupurile sanitare nu se pot curăța ușor și curățenia lor nu este întreținută constant; (slide 8)
  • clădirea prezintă infiltrații de apă, atât din acoperiș cât și din fundații, care favorizează igrasie și mucegai;
  • iluminarea naturală este prea slabă, trebuie să folosiți lumină artificială mereu;
  • iluminarea naturală este prea strălucitoare/ orbitoare, când este soare, nu există sistem de umbrire a ferestrelor; (slide 9)
  • iluminarea artificială este prea slabă sau prea strălucitoare; (slide 9)
  • mobilerul utilizat din clasă nu este confortabil pentru voi, nu este ergonomic, vă dor diverse părți ale corpului după ce îl utilizați mai mult timp;
  • mobilierul nu este pe măsura voastră, este conceput petru o altă grupa de vârstă (copii mai mici) sau pentru alte activități; (slide 10)
  • materialele utilizate la finisaje emit substanțe toxice în aer.

Școala ta este accesibilă și pentru persoanele cu handicap locomotor: grupuri sanitare speciale, lift, rampe? (slide 11)

Şcoala ta este pregatită pentru situații de urgență (incendiu, cutremur, inundații, atac terorist, pandemie)? Ai participat vreo dată la o simulare de incendiu cu pompierii, de cutremur sau de prim ajutor? (slide 12) Verificați dacă în urma explorării ați observat următoarele:

  • Există minim 2 ieşiri în exterior din şcoală;
  • Există un loc de adunare marcat;
  • Casa scării are uşi spre holuri (pentru a evita propagarea incendiului prin casa scării);
  • Toate ieşirile sunt practicabile, nu sunt blocate;
  • Toate ieșirile sunt semnalizate cu un simbol sau o reclamă luminoasă; (slide 12)
  • Există planuri de evacuare în fiecare clasă;
  • Sala de festivităţi sau/și sport au o ieşire separată spre exterior;
  • Pe holuri sunt extinctoare şi hidranţi de apă (pe ei scrie „hidrant” şi au un furtun în interior) sau există un sistem de stingere a incendiului cu sprinklere pe tavan. (slide 13)
  • Măsurile sanitare impuse de pandemie au determinat reorganizarea anumitor spații ale școlii, instalarea anumitor aparate de purificare a aerului, de igienă a mâinilor, verificare a temperaturii elevilor etc.

Știați că:

Clădirile școlilor sunt cele în care se refugiază oamenii cand se confruntă cu o situație catastrofală (cutremur, inundații).