CLASA MEA DE VIS!
Liceul de Arte Plastice, Timișoara
Adresă: b-dul Gen. Ion Dragalina nr. 8, Timişoara
Dată: februarie – octombrie 2016
Vârstă: 11-13 ani (clasa a V-a, a VI-a)
Clădire: veche, 1881-1896
Funcțiune: sală de clasă
Buget: mare, 17.400 lei
Grad de dificultate intervenție: mare
Perioada de realizare intervenție:
CONTEXT
Clădirea școlii, construită între 1881-1896 după planurile arhitectului Eduard Reiter, a fost inițial clădirea administrativă a Seminarului „Notre Dame”, cel mai mare complex de școli pentru fete (Album Timișorean, Octavian Leșcu, p. 301). Este o clădire dublu tract cu subsol, parter și două etaje, în stil eclectic, amplasată pe o parcelă de colț, la intersecția b-dului General Ion Dragalina, care duce la Gara de Nord, cu b-dul Regele Carol I, care leagă cartierul Iosefin cu centrul orașului, Cetatea. Incinta este completată pe latura nord-vest, aliniată la b-dul Regele Carol I, cu un corp de clădire construit în anii comunismului ca internat. Pe celelalte două laturi școala se învecinează cu Teatrul de Păpuși Merlin și cu Liceul Sârbesc „Dositei Obradović”.
Sala de clasă în care ne-am desfășurat proiectul se afla la etajul 1 al clădirii istorice, cu ferestrele către curtea interioară. Era o sală cu suprafața de aproximativ 55 mp, cu parchetul vechi, umflat și bătut în cuie, vopsit cu ulei maro, cu multe straturi de vopsea de ulei bej care delimita pereții până la înălțimea de 1,20 m, completată de o zugrăveală albă pe restul înălțimii de până la 3,90 m și pe tavan, cu mese noi, dar mici și instabile, și scaune în care se agățau hainele elevilor, cu o singură tablă devenită gri de atâta scris, cu un dulap vechi care cu greu acomoda materialele elevilor pentru orele de specialitate, o sală de clasă banală, a cărei singură decorație o constituia panoul cu lucrările colorate ale elevilor și cuierul metalic. Proiectorul suspendat de tavan, împreună cu tabla smart nu erau folosite decât în cadrul cursului „De-a arhitectura”.
Elevii nu ieșeau în pauze în curte de teama colegilor mai mari de la colegiu. Așadar, sala lor de clasă era și spațiu de învățare, și de socializare, dar și de relaxare. Aspectul dezolant al clasei era completat de cel al curții asfaltate văzută de la ferestre, în care fâșia îngustă de spațiu rezidual și neîngrijit, ce purta numele de ”spațiu verde”, nu îndemna elevii la descoperirea minunilor lumii în care trăim.
MOTIVAŢII
În momentul derulării proiectului, în acestă incintă funcționau 2 școli: Colegiul Tehnic de Vest, aflat aici de mai multă vreme, și Liceul de Arte Plastice, mutat în 2013 din vechiul sediu aflat în centrul orașului. Atât profesorii cât și elevii nu reușeau să se acomodeze în noua clădire și tânjeau după atelierele din sediul vechi. Dar elevii din clasele a V-a și a VI-a nu cunoscuseră vechea clădire și am considerat oportun să începem cu ei personalizarea spațiilor interioare ale școlii, iar acest demers să constituie un exemplu pentru comunitatea școlii. Cu atât mai mult cu cât profesorii se plângeau de mizerie și indisciplină la clasa a VI-a.
În urma furtunii din septembrie 2017, care a afectat grav acoperișul școlii, Liceul de Arte Plastice a fost din nou mutat într-o altă clădire, situată într-o cu totul altă parte a orașului. Clasa mea de vis! a fost un proiect efemer, a cărui existență de un an de zile din toamna lui 2016 până în toamna lui 2017 a inspirat comunitatea școlii pentru proiecte viitoare.
DESCRIERE PROIECT REALIZAT
În prima ședință ne-am imaginat și am desenat școala ideală. Elevii au știut de ce are nevoie școala, pentru a veni cu drag aici în fiecare zi:
– de culori vesele, ferestre mari și o clădire cu formă deosebită, chiar de o mascotă a școlii,
– de ateliere de specialitate și laboratoare pentru științe, dar și de cluburi și cursuri extrașcolare,
– de o sală pentru festivități, teatru sau film,
– de o cantină și dulapuri personale,
– de terenuri în aer liber și sală de sport,
– de o curte mare cu copaci și flori, căsuța din copac, poate chiar și cu o fermă de animale,
– de grupe de elevi în funcție de temperament,
– de ordine și reguli clare care să fie respectate de toată lumea.
Am explorat spațiile școlii și am analizat care ne plac, care nu și de ce. Deoarece nu existau spații comune ale școlii care să fie frecventate în siguranță de către elevi, am ales, de comun acord cu membrii echipei de proiect, să facem intervenția noastră chiar în sala de clasă.
În ceea ce privește clasa lor, elevii și-au dorit mai multă culoare pe pereți, bănci adaptate vârstei lor, scaune mai confortabile, dulapuri pentru păstrarea obiectelor personale și a celor pentru atelierele de specialitate, un colț pentru reciclarea deșeurilor, produse pentru curățenie, perdele la ferestre, un raft comun pentru cărți, plante verzi. Astfel în a patra lecție plantam bulbi.
Am studiat clădirea și vecinătățile, am măsurat clasa și am făcut un releveu. Am învățat să desenăm la scară. În săptămâna Școala Altfel am vizitat spații care să ne inspire: atelierele Facultății de Arhitectură, hala de încercări metalice a Facultății de Construcții, spațiul MindsHub.
Apoi am realizat macheta clasei și, împărțiți în patru echipe, am propus patru variante de reamenajare a sălii de clasă. Am prezentat machetele noastre în fața comunității școlii, colegi, profesori, părinți, care au votat propunerea preferată. În ultima săptămână de școală am golit clasa de mobilier și pe 4 iulie am început șantierul, care s-a încheiat la sfârșit de octombrie.
Ancadramentul ușii de intrare în clasă ne-a fost inspirat de fațada bisericii de vizavi, pe care am zărit-o atunci când exploram spațiile neștiute ale școlii, de la ferestra atelierului de grafică. Ornamentul baroc al bisericii aduce o anumită atmosferă, prestanță și personalitate intrării în clasa noastră, care se face prin două foi de ușă înalte, dar ne amintește și de cartierul istoric în care ne situăm! La fel, am desenat ancadramentele de la ferestre, inspirate chiar de fațada clădirii școlii, pe care am întors-o către interior.
TESTIMONIALE
„Deși un spațiu mai bun și mai frumos nu atrage după sine, imediat, un comportament mai bun, totuși, voluntariatul comun în amenajarea clasei ne apropie și ne responsabilizează față de nevoile comunității. Această idee a responsabilizării față de un spațiu comun apare în mod evident în chestionarul de evaluare post-ocupațională, efectuat la 5 luni de la inaugurarea Clasei de vis!” – arh. Brînduşa Raluca Havaşi
„Este primul proiect la care lucrăm toți împreună pentru un scop comun”, a spus Karina răzuind pereții de multiplele straturi de vopsea, cocoțată pe schelă.
„E mai fain decât la mate…”, a declarat Filip scoțând de zor cuiele cu ciocanul și patentul din parchetul vechi.
„Nu mai avem ceva cuie de scos?…”, m-au întrebat băieții, care stivuiau parchetul vechi pe coridor.
„Chiar îmi place munca asta fizică…, acum mă uit cu alți ochi la imaginile de la teoria arhitecturii”, a zis cufundat în muncă Alex, student la arhitectură.
„Aveți grijă să nu zgâriați parchetul cel nou!”, le-a atenționat Nadia pe colegele de liceu, care ne-au ajutat la vopsit ancadramentele ferestrelor.
„Așa ceva puteți face și voi, trebuie doar să vreți…” Aaron, clasa a V-a
CREDITE:
Profesor: Eugenia Rodica Drăgoi-Banciu
Elevi: (clasele a V-a și a VI-a) Alecs Sidea, Alexandra Codrean, Roxana Colipcă, Diana Budugan, Emilia Nichiteanu, Fatima Habib, Karina Faje, Iona Văcaru, Nadia Cramba, Marco Dumitrașcu, Maximilian Caraculea, Mihai Burgheaua, Sara Nicole Sulea, Sary Habib, Sarra Ruscu, Victor Rusu
Arhitect îndrumător și coordonator proiect: Brîndușa Raluca Havași (Asociația De-a Arhitectura)
Partener: Ordinul Arhitecților din România
Program educațional al Asociației De-a Arhitectura: arh. Mina Sava (coordonator program), arh. urb. Vera Marin, arh. Corina Croitoru
Sponsori: Baumit, Duraziv, Prohouse Nitu, Ecorec-Tim, Integra, Egger, Blum, Hafele, MH Solutions Construct 2015, Părinți, Fondul școlii
Echipa execuție proiect: arh. Brîndușa Raluca Havași (Birou Individual de arhitectură Brîndușa Raluca Havași), arh. Bogdan Chisaliță, prof. Eugenia Drăgoi-Banciu, prof. Veronica Adorjan (director), prof. Denisa Borlean (diriginte), reprezentant părinți: Luiza Maria Ricman
Execuție: MH Solutions Construct 2015 (finisarea pereților)
Voluntari: stud. arh. Alex Birau, stud. arh. Marcu Hunor, arh. Farcas Pataki, colegi David Ionas, Aaron Yando, voluntari de la Asociația Timișoara Capitala Tineretului: Adela Murărescu, Alina Cioară, Claudia Vaszko, Denisa Vaszko, Karla Borbely, Lavinia Darusi, Simona Pantea, Mara Sferdian, Bogdan Kinzerskiy, elevi ai Liceului de Arte Plastice, părinți: Luiza Maria Ricman, Nina Chelariu, Cristina Isac, prof. Mihai Filip, Mircea Spătar
LINKS:
Puteți urmări Filmul proiectului, aici:
https://www.youtube.com/watch?v=3mnN4mrz3U8
Puteți urmări Jurnalul proiectului, aici:
http://www.de-a-arhitectura.ro/jurnal-de-proiect-de-a-arhitectura-in-scoala-mea-clasa-mea-de-vis/
Puteți urmări Descrierea etapelor de proiect, aici:
http://www.de-a-arhitectura.ro/in-programul-de-a-arhitectura-in-scoala-mea-elevii-de-la-liceul-de-arte-plastice-din-timisoara-au-renovat-ajutati-de-voluntari-clasa-lor-de-vis/
Puteți urmări De ce bienala euroregională BETA a premiat proiectul nostru, aici:
http://www.de-a-arhitectura.ro/proiectul-de-a-arhitectura-in-scoala-mea-clasa-mea-de-vis-premiat-la-bienala-timisoreana-de-arhitectura-beta/
Puteți urmări Clasa mea de vis! la conferința internațională „Researching with and for children, Place, Pedagogy and Play” din Edinburgh, Scoția, aici:
http://www.de-a-arhitectura.ro/de-a-arhitectura-in-scoala-mea-clasa-mea-de-vis-la-conferinta-internationala-din-edinburgh-scotia/