SCENA

SCENA
Școala Gimnazială Nr. 36 „Ionel Teodoreanu”, Bucureşti 


Adresă: str. Coștila nr. 2, Sector 4, București
Dată: an școlar 2016 – 2017
Vârstă: 13 ani (clasa a VI-a)
Clădire: școala standard, anii ’70, planimetrie U
Funcțiunescenă pentru: festivități, socializare în pauze, lecții în aer liber
Buget: mediu, 10.500 lei

Grad de dificultate intervenție: mare

Perioada de realizare intervenție:



CONTEXT

Clădirea școlii a fost realizată în anii ‘70, după un proiect tip, având, în plan, formă de „U” și regim de înălțime S+P+2E. Școala a fost renovată și reabilitată termic.

Suprafaţa careului este betonată, fiind utilizată şi ca parcare pentru profesori. În faţa intrării din careu se afla scena, tot din beton, așa cum întâlnim la toate școlile construite pe același tipar. Ca dimensiune, ea avea 4 m lățime, 10 m lungime și 80 de cm înălțime. A fost completată după anii ‘90 cu o rampă de beton pentru persoane cu handicap fizic, mărginită de o balustradă de metal.

Imaginea acestui loc din curtea școlii era foarte neprietenoasă, suprafața era dură, asfaltată neîngrijit, tencuiala neîntreținută, în ciuda faptului că era un loc folosit de copii în pauze și utilizat la festivități, la începutul și sfârșitul anului școlar.

MOTIVAŢII

Dintre propunerile de proiecte discutate, elevii au ales să intervină asupra scenei de beton din „careu” existente, să o mărească şi să o facă mai prietenoasă. Clădirea școlii „Ionel Teodoreanu” are formă de „U”, tipică proiectelor de școli din anii ‘70. Transformarea scenei are un impact mare asupra tuturor copiilor din școală, fiind un loc de joacă și de întâlnire foarte frecventat în pauze de către cei mici și de către cei mari, deopotrivă. Mai mult, pe lângă realizarea unui loc de întâlnire plăcut, noua scenă a găzduit deja ore de desen în aer liber, evenimente și spectacole.

DESCRIERE PROIECT REALIZAT

Copiii și-au dorit să schimbe felul în care arată scena din beton, dar și-au dorit foarte mult să o și mărească în dimensiuni, ca să aibă mai mult loc de joacă, să o poată folosi la evenimente artistice și „să încapă și copiii pe scenă la premierea de sfârșit de an împreună cu doamna directoare”. Au dorit, de asemenea, să încorporăm în această structură locuri de stat, unde să își poată petrece timpul în pauze. Au dorit să o facă cât mai mult „a lor”.

Am început cu o idee de proiect în care foloseam paleți de lemn, dar analizând toate posibilitățile am hotărât în cele din urmă că o structură metalică din ţeavă rectangulară ar fi cea mai potrivită pentru ce vrem să obținem și cea mai rezistentă în timp. Structura metalică, construită peste scena din beton existentă, asigură rezistența acestei scene extinse. Această structură a fost îmbrăcată în cherestea din lemn de pin, cu o grosime de 3 cm.

Intențiile noastre nu se limitau la scenă ca obiect singular, ci gândisem întreg contextul în care aceasta avea să contribuie la transformarea careului școlii.  Cum în această parte a curții lipsea complet orice fel de vegetație am vrut să transformăm peretele din spatele scenei într-o grădină verticală cu jardiniere din paleți de lemn, dotată cu sistem de irigare prin picurare. Dar configuraţia constructivă a peretelui, placat cu polistiren, ar fi făcut problematică ancorarea în siguranţă a jardinierelor.  Confruntaţi cu această problemă tehnică, dar şi cu bugetul limitat şi timpul scurt de execuţie, am considerat că implementarea acestei părţi a proiectului ar fi mai dificilă. Ca alternativă la grădina verticală ne-am gândit că decorarea peretelui ar putea constitui tema unui concurs anual, în urma căruia cel mai bun proiect artistic să fie implementat.

Balustrada veche de metal a rampei a fost curățată de rugină, reparată şi revopsită şi modificată astfel încât să corespundă configurației noii scene. Și aici gândisem un loc special care ar fi putut constitui un punct de interacțiune între copiii din clasele primare care colecționau în acea perioadă „strumpfi” sau „stikeez”. Balustrada urma să fie îmbrăcată cu panouri din tablă cu perforații rotunde care permitea montarea în perforații a figurinelor „strumpfi” sau „stikeez”, creând astfel o pată de culoare pe panourile de metal. Din păcate această a doua fază a transformării balustradei a fost abandonată şi ea din cauza bugetului limitat şi a timpului scurt de execuţie.

TESTIMONIALE

 „Din punctul nostru de vedere, scena atrage prin culorile ei pe toată lumea din școală.

Am ales o variantă bună, de a prelungi vechea scenă și de a face locuri pentru socializare în pauzele noastre.

Deși la început părea un proiect imposibil, acum îl putem vedea realizat. Cea mai grea parte a proiectului a fost alegerea ideii de amenajare, cu multă muncă și efort l-am văzut terminat și funcțional pentru actualii şi viitorii elevi ai școlii «Ionel Teodoreanu».

Scena, în comparație cu cea veche, este mult mai mare, frumoasă şi utilă.

Scena a fost o proiecție imaginară a noastră, ne-am văzut visul devenind realitate.

Nouă ne place foarte mult noua scenă deoarece este mult mai mare și colorată. Acum avem un loc unde putem sta, ne putem relaxa, putem comunica în aer liber. Ne bucurăm că am făcut parte din acest proiect!”

Elevii clasei a VII-a A de la Şcoala Gimnazială nr. 36 „Ionel Teodoreanu”, Bucureşti

CREDITE: 

Profesor: prof. ed. plastică Monica Golea
Elevi: (clasa a VII-a A) Ana-Maria Borza, Aida Cîrstea, Robert Dodenciu, Alexandra Enescu, Alberto Matei, Larisa Matei, Teodora Nicolae, Sabrina Pal, Ioana Spirache, Alexandra Stancu
Arhitect îndrumător și coordonator proiect: Viorica Popescu (Asociația De-a Arhitectura)
Finanțator: programul Mobilizăm excelența al Porsche România, derulat prin Fundația Comunitară București
Partener: Ordinul Arhitecților din România
Program educațional al Asociației De-a Arhitectura: arh. Mina Sava (coordonator program), arh. urb. Vera Marin, arh. Corina Croitoru
Coordonatori execuție proiect: Studio Basar: arh. Alex Axinte, arh. Cristi Borcan, arh. Cristi Stoian
Execuție: voluntari
Voluntari din școală (părinți voluntari): Marius Golea, Alina Dodenciu, George Dodenciu, Augustin Merticaru, George Borza, dl. Apostol, dl. Ciubotaru, dl. Cenușă, dl. Stroe
Mulțumiri: prof. Vasilica Dilimot-Niţă (director), prof. Camelia Nicolescu (director adjunct), prof. înv. primar Mihaela Bucinschi, Mircea Comoreanu, prof. ed. fizică Mihai Diţu, prof. ed. fizică Gabriel Roşca, prof. ed. fizică Dragoș Suditu

LINKS: 

https://www.de-a-arhitectura.ro/de-a-arhitectura-in-scoala-mea-la-scoala-gimnaziala-nr-36-ionel-teodoreanu/
https://www.facebook.com/De-a-arhitectura-%C3%AEn-%C8%99coala-36-1301529406537830/
http://www.documentaria.ro/content/archives/45083
https://www.de-a-arhitectura.ro/de-a-arhitectura-in-scoala-mea-aplicatii-pilot-in-acest-an-scolar/
https://www.de-a-arhitectura.ro/lectie-1-fundraising-de-a-arhitectura-in-scoala-mea-2016-2017/

admin Written by: