8COLOURS
Școala Gimnazială „Mircea cel Bătrân”, Curtea de Argeș
Adresă: str. Banu Mărăcine, nr. 3, Curtea de Argeș, jud. Argeș
Dată: an școlar 2021-2022
Vârstă: 14 ani (clasa a VIII-a)
Clădire: tip 1960-1990
Funcțiune: spațiu de socializare
Buget: mare, 19.280 lei
Grad de dificultate intervenție: mediu
Perioada de realizare intervenție:
CONTEXT
Construcția școlii se încadrează în tipologia 1960-1990, cu o compartimentare standard: clase de o parte și de alta a holurilor lungi, laboratoare și bibliotecă. Școala este la o capacitate maximă, necesarul de spațiu fiind aproape depășit. Construită într-o altă gândire, pare acum un spațiu de învățare rigid. Curtea școlii este integral înconjurată de blocuri construite în aceeași perioadă, un fundal anost cu efect panoptic asupra construcției insulare din mijloc. Curtea școlii cuprinde: două terenuri de sport și un spațiu „liber” al elevilor. Acest spațiu care le este destinat este singurul loc de relaxare de care ei beneficiază și este în prezent nemobilat. Aici se află o platformă de beton ridicată la nivelul terenurilor de sport, gândită inițial ca scenă, dar niciodată folosită în acest scop. În lipsa altui spațiu, platforma a devenit organic un loc de stat improvizat. De când eram elevă aici, mergeam „la zid” să prindem razele de soare. Lucrurile au rămas neschimbate până astăzi.
MOTIVAŢII
Știm cu toții că pe lângă orele de curs propriu-zise, copiii au în egală măsură și o viață socială, dezvoltată în timpul petrecut la școală. Aici se leagă prietenii, se formează grupuri, se schimbă idei, uneori se nasc și se rezolvă conflicte. O întreagă dinamică apare în restul timpului dintre ore. Importantă în dezvoltarea lor, aceasta se manifestă de cele mai multe ori într-un cadru marginal sau aleatoriu: în aceleași bănci sau pe holuri, pe trepte, prin spatele școlii, pe terenul de sport, „la zid”. Copiii par să fie în fiecare moment conținuți de un spațiu destinat împărțirii riguroase și eficiente a timpului. Poate și din acest motiv, ei simt că spațiul școlii nu le aparține, că nu au „un loc al lor” așa cum și-ar dori.
DESCRIERE PROIECT REALIZAT
Încă de la primele întâlniri, copiii și-au exprimat dorința pentru un spațiu care să le ofere un cadru de socializare. De aici a luat naștere proiectul 8Colours. Intervenția este amplasată în curtea școlii și se folosește de platforma de beton existentă, transformând-o dintr-un loc de stat improvizat într-un loc de stat propriu-zis. Un „relief” colorat care poate fi utilizat în mai multe moduri și care contrastează cu fundalul gri al blocurilor. Desenul arhitectural al gradenei amintește de anul petrecut împreună, iar din procesul de realizare, etapa de vopsire a fost cea mai distractivă!
Un mic amfiteatru în aer liber sau spațiu de joacă, intervenția dorește să privească prin filtrul elevilor și să le ofere un spațiu care să îi reprezinte.
TESTIMONIALE
„Pentru a ajunge la această decizie, drumul parcurs de noi a fost foarte important. Am lucrat în echipă începând printr-o analiză a spațiilor pe care le aveam la dispoziție, am explorat școala, am lucrat planșele! Noi ne dorim un spațiu de socializare pentru că acum lipsește cu desăvârșire. Un spațiu de socializare ar fi benefic pentru noi toți. Deoarece ne petrecem timpul aproape în întregime în spații închise, ne dorim foarte mult ca acest loc să fie în aer liber. Holurile și spațiile din interiorul școlii nu ne permit să fim într-un număr cât mai mare. Ne dorim să creăm un spațiu generos unde să putem să ne cunoaștem mai bine. Credem că socializarea contribuie la dezvoltarea noastră și la crearea unei stări de bine în întregul colectiv. Astfel, cunoscându-ne mai bine între noi, vom ajunge să ținem unii la alții și vom fi determinați să lucrăm mai mult în echipă, contribuind la crearea unui colectiv mai primitor. Acest proiect ar reprezenta contribuția noastră în cadrul școlii și ar încuraja spiritul civic al generațiilor viitoare!”
Elevii clasei a VIII-a C, Școala Gimnazială Mircea cel Bătrân, Curtea de Argeș
„Ne-am dorit un spațiu de învățare în aer liber, prietenos, primitor, vesel, atractiv pentru toți copiii. Un loc în care să se joace, să se recreeze, să se relaxeze, să se încarce cu energie, să își petreacă pauzele dintre ore într-o atmosferă comunicativă. Iar zidul gri din beton să devină o atracție colorată. Acolo s-ar putea organiza activități outdoor, ateliere literare, ore de dezvoltare personală motivante pentru învățare, care să confere o stare de bine atât elevilor, cât și profesorilor. De aceea ne-am dorit ca împreună să realizăm o curte așa cum ne place și să facem din școală o a doua <<casă>>.”
Profesor Ramona Leca, Școala Gimnazială Mircea cel Bătrân, Curtea de Argeș
„Acest an de voluntariat a însemnat pentru mine și o „reîntoarcere” acasă. Mi-am dorit să aduc un sprijin comunității locale, să fiu un membru activ. Fiind vorba de orașul unde am trăit și am copilărit, aveam o cunoaștere intimă a locului. Mi s-a părut valoros să folosesc această cunoaștere, să suprapun istoria mea personală cu privirea matură a arhitectului. Așadar, am revăzut școala și prin experiența mea aici ca elevă. Pe parcurs, observând și dialogând cu copiii, mi-am dat seama că multe lucruri rămăseseră neschimbate și, chiar locul de socializare era același, platforma de beton din curtea școlii. Am înțeles importanța de a construi un cadru adecvat pentru ei. Pe parcursul anului deviza noastră a fost: Creativi și activi! Pe lângă partea pragmatică a intervenției propriu-zise care îmbunătățește o anumită zonă din școală, la fel de importantă este și latura simbolică. Construirea unui loc al lor care le cristalizează voința și implicarea. Mă bucur că am putut să fiu aici și să le sprijin vocea.”
Arhitect Iarina Tavă, Curtea de Argeș/ București
CREDITE
Profesor: Ramona Leca.
Elevi: (clasa a VIII-a C): Ana Baciu, Corina-Elena Badea, Constantin-Mario Bădiţă, David-Theodor Bobic, David-Andrei Boboc, Andreea-Ruxandra Ciurea, Radu-Mihai Darie, Elina-Andreea Dascălu, Cezar-Ioan Dinescu, Ana-Maria Enache, Maria-Roberta Gagiu, Elena-Diana Holdiş, Alexia-Ioana Jianu, Anca-Teodora Mazilescu, Ștefan Muraru, Petru-David Pîrvu, Eduard-Nicolae Pungă, Vlad-Andrei Rădoi, Alexandru Retevoi, Veronica Rizoiu, Bianca-Elena Spiridon, Alexia Ungureanu, Daria Ungureanu, Anisia-Maria Zarzără.
Arhitect îndrumător și coordonator proiect: arh. Iarina Tavă.
Finanțatori: Raiffeisen Bank prin programul de granturi Raiffeisen Comunități.
Sponsori: Digital Spirit, Indaco Systems și ZOISS Home Design.
Partener: Ordinul Arhitecților din România.
Autori program educațional: arh. Mina Sava, arh. urb. Vera Marin, arh. Brîndușa Havaşi, arh. Corina Croitoru, arh. Claudia Pamfil, prof. univ. dr. Cătălina Ulrich Hygum.
Coordonator program: arh. Viorica Popescu.
Colaborator arhitectură: arh. int. Ana Porim.
Execuție: SWE SAR Construct.
Voluntari: (actuali și foști elevi ai școlii) Maria Cătălina Leca, Alexia Zamfir, Sara Florescu, Teodor Stan, Sofia Carjan, Sofia Petricu, Miruna Mado, Clara Iacobescu, Alexia Petrică, Alexandra Jidovi, Alexandru Angheluță, Alexandra Boncea, Ioan Iacobescu, Tudor Florescu, Daria Sorescu, Miruna Iacobescu, Matei Nițu, Alexandra Maria Leca, Ariana Rădulescu, Nicolas Ancuța, Andreea Socol, Gabriel Ivașcu, Miruna Derviș, Ana Maria Angheluță, Teodor Lupașcu, Ilinca Tomescu, Vlad Gabriel Leca.
Mulțumiri: Asociației De-a Arhitectura pentru oportunitate, conducerii școlii pentru deschidere și implicare, sponsorilor, prietenilor și părinților care ne-au dat o mână de ajutor și cel mai mult copiilor care ne-au emoționat prin implicarea lor!
LINKS:
https://www.de-a-arhitectura.ro/8colours-o-punte-intre-generatii
https://www.instagram.com/arh.8c.mcb/