SPAȚIUL VESEL
Școala Gimnazială „Teleki Domokos”, Gornești, jud. Mureș
Adresă: str. Principală nr. 432, Gornești, jud. Mureș
Dată: an școlar 2019 – 2020
Vârstă: 12-14 ani (clasa a VI-a și a VIII-a)
Clădire: nouă >1990
Funcțiune: spațiu multifuncțional: clasă în aer liber, loc de recreere și socializare, viitoare tribună pentru terenul de sport
Buget: mare, 14.200 lei
Grad de dificultate intervenție: mediu
Perioada de realizare intervenție:
CONTEXT
Clădirea școlii a fost realizată în anii 1970 însă, după 1990 şcoala a beneficiat de o serie de înnoiri/reconstrucții, ultima, cea derulată în perioada 2008-2010 a schimbat imaginea şcolii așa cum o regăsim acum.
Curtea școlii este în mare parte neamenajată, fără spații care să corespundă nevoilor elevilor și profesorilor deopotrivă. De aceea, după multe discuții, am hotărât împreună să amenajăm o zonă din curtea școlii pentru a avea un punct de plecare în privința amenajării viitoare în întregime a acesteia.
Inițial am dorit să construim o gradenă pe două niveluri care să îndeplinească mai multe nevoi, însă, din cauza ploilor abundente din primăvara anului școlar, acoperișul anexei din proximitatea viitoarei gradene s-a prăbușit și așa am ajuns să avem și o zonă asfaltată, realizată pe planul fundației vechii anexe.
MOTIVAŢII
Frumusețea acestui proiect a constat în conectarea informației noi de ceva de care elevii erau și sunt legați emoțional: spațiul verde al școlii lor. Având această miză emoțională, reamenajarea unui spațiu ce aparține școlii, elevii au învățat treptat cum să facă acest lucru.
Deși inițial am ales o idee, și anume realizarea gradenei multifuncționale, odată cu prăbușirea acoperișului vechii anexe și dezafectarea ei, a luat naștere și zona de jocuri pe asfalt, spre încântarea copiilor, aceasta fiind una din ideile lor pentru amenajarea curții școlii.
DESCRIERE PROIECT REALIZAT
Încă de la început cei mici și-au dorit un loc în curte care să îndeplinească mai multe roluri: în primul rând să fie un loc unde să poată sta și socializa mai mulți copii, locurile de relaxare din curtea instituției fiind foarte puține. Elevii și-au dorit ca acest spațiu să poată fi transformat și într-o clasă în aer liber. După multe schițe, discuții și machete, a luat naștere „Spațiul vesel”, un loc foarte colorat, afară, care răspunde nevoilor copiilor.
Acesta constă într-o gradenă dispusă pe două niveluri, cu o salcie pletoasă în centrul ei și un spațiu asfaltat pe care sunt vopsite diferite jocuri: un șotron, un metru pentru sărituri etc.
TESTIMONIALE
„Eu astăzi m-am simțit bine. Am simțit că ideile mele completează ideile colegilor mei, că nu sunt singură. Am învățat că pot să fiu eu cea care începe să schimbe ceva și că….în felul acesta poate mă vor urma și alții.”
Amalia Colcer, clasa a VI-a
„Dintre toate spațiile pe care școala ni le pune la dispoziție, singurul ridicat la rang de muzeu… al prieteniei, al zâmbetelor și al amintirilor este curtea școlii.
Astăzi, în curtea școlii noastre, am pus fiecare idee pe machetă. Am căutat spațiile preferate de noi și ne-am imaginat împreună o curte în care să ne jucăm, să mâncăm, să râdem și să povestim.”
Lutic Ana-Maria, clasa a VIII-a
„Acum că am finalizat activitatea am ajuns la concluzia că e nevoie de multă muncă ce implică lectură, cercetare, o bună organizare, aplicații media și nu în ultimul rând…suflet,energie și motivație! Îmi felicit colegii pentru munca depusă! Sunteți super!”
Lukaci Denisa clasa a Vlll-a și Colcer Amalia clasa a Vl-a
„Un proiect implică munca unei întregi echipe. Pentru a munci în echipă, eficient, e nevoie de răbdare, acceptare, deschidere și creativitate. Nu a zis nimeni că e ușor .
Astăzi am construit gradene/tribune din lego pentru curtea școlii, apoi le-am desenat, am calculat dimensiunile și le-am introdus în program….astfel încât să putem observa cum ar arăta în realitate. A fost super interesant să vezi că joaca poate deveni atât de serioasă 🙂
Ne-am străduit cu toții și suntem foarte fericiți că putem continua acest proiect, abia așteptăm să vedem ce o să iasă!
Doar cu zâmbetul pe buze și mintea la contribuție putem realiza ceva frumos! Activitățile din «De-a arhitectura» ne aduc în continuare îmbunătățiri și surprize…ceea ce va urma va fi mai interesant! Trebuie doar să încerci lucruri noi!”
Reni Mărginean clasa a VIII – a
„Activitățile de astăzi le vom păstra cu drag în memorie. Sunt momente ce au adus pe chipul nostru mândrie și veselie.
Iar dacă școlile se diferențiază prin experiențele pe care le oferă și prin felul în care te fac să te simti….atunci școala noastră, cu toți oamenii din ea, e una dintre acele școli despre care ne vom aminti cu drag peste ani.
Lucrările avansează….În curând vă vom răsfața privirile cu alte imagini grozave!”
Echipa De-a arhitectura în scoala mea
„Noi profesorii suntem responsabili să fim la curent cu tendințele în educație și să le valorificăm în munca de la clasă. Aducem idei inovatoare în sala profesorală, idei utile și de impact. Un profesor de impact are abilitatea de a gândi pe termen lung și de a urmări consecvent impactul acțiunilor lui, atât la nivelul clasei, cât și cel al comunității de profesori.”
Veronica Șandor, profesor lb. română
„«My school can be cool» este tare fain. Pentru copii este foarte important să se facă auziți și adulții să țină cont de părerea lor și să îi îndrume spre a face o schimbare cât de mică. Pentru ei, simplul fapt că în ei stă puterea de a schimba ceva în școală, este uimitor.”
arh. Bianca Bărbieru
CREDITE
Profesor: Veronica Șandor
Elevi: (clasele a VI-a și a VIII-a) Robert Kondor, Amalia Colcer, Biro Cristian, Andrei Moldovan, Larisa Roman, Flavius Bucin, Ionuț Matei, Ana Maria Lutic, Dragoș Leșanu, Denisa Lukaci, Renata Mărginean, Ionuț Iuraș, Adelin Biro, Liliana Covaci
Arhitect îndrumător și coordonator proiect: Bianca Bărbieru
Sponsori: Digital Spirit și ACO România
Partener: Ordinul Arhitecților din România
Program educațional al Asociației De-a Arhitectura: arh. Mina Sava (coordonator program), arh. urb. Vera Marin, arh. Corina Croitoru
Voluntari: Csegedi János (Jancsi), Kiss Ferenc (Feri) și Füzesi Lajos (Lajcsi)
Mulțumiri: Digital Spirit și ACO România, Asociației Aura ION pentru donația de rechizite pentru elevii din grupul de lucru, părinților, domnului director Antal Levente, domnilor de la întreținere, Csegedi János (Jancsi), Kiss Ferenc (Feri) și Füzesi Lajos (Lajcsi), șoferului de autobuz.
LINKS:
https://www.de-a-arhitectura.ro/start-de-a-arhitectura-in-scoala-teleki-domokos-gornesti-2019-2020/