MY SCHOOL CAN BE COOL
Liceul Teologic Romano-Catolic Gerhardinum, Timişoara
Adresă: Piața Regina Maria nr. 1, Timișoara, județ Timiş
Dată: an școlar 2019 – 2020
Vârstă: 13-15 ani (clasa VII-VIII)
Clădire: veche <1960
Funcțiune: amenajare curte interioară: Cla-sera – clasa în aer liber în mijlocul grădinii senzoriale de plante aromatice și răsaduri de legume.
Buget: mare, 31.786 lei
Grad de dificultate intervenție: mare
Perioada de realizare intervenție:
CONTEXT
Clădirea școlii a fost realizată în 1908 după planurile arhitectului László Székely, în stil Art Nouveau, la cererea Ordinului Piarist din Timișoara, deoarece fosta clădire din Cetate devenise neîncăpătoare. Ansamblul inaugurat în 1909 cuprindea liceul, sediul ordinului, o biserică-capelă și un internat. După al Doilea Război Mondial au funcționat aici unele facultăți și biblioteca Istitutului Politehnic din Timișoara. În prezent, aici își desfășoară activitatea Liceul Teologic Romano-Catolic „Gerhardinum”, ansamblu școlar compus din grădiniță, școală gimnazială, liceu, internat, biserică. Ansamblul Liceului Piarist TIMIŞOARA este clasat pe lista monumentelor istorice din județul Timiș cu codul TM-II-a-A-06159.
MOTIVAŢII
„Motivele pentru care am înscris clasa în acest proiect sunt: am doi elevi care doresc să devină arhitecți, elevii au avut în permanență idei inovatoare legate de cum ar trebui să fie școala mai prietenoasă, mai «verde», anumite locuri cum pot fi îmbunătățite și, nu în ultimul rând, mergem la școală zi de zi într-o clădire istorică creată de un renumit arhitect. Conducerea liceului, comunitatea școlii este foarte deschisă ideilor noastre, suntem convinși că orice idee viabilă, realistă, o vom putea pune în practică. Clasa este printre primele generații de elevi de gimnaziu, deci rezultatele acestui proiect ar demonstra încă odată că și ei pot contribui la prestigiul liceului.”
prof. Veronica Bakoș.
Idei propuse de elevi: parcare pentru biciclete; tablă de şah în aer liber; clasă pentru ore în aer liber; insule de relaxare; teren de fotbal; reciclare deșeuri; iluminare curte; fântână pentru apă potabilă; spațiu gol; protejarea ecosistemului natural; accesul pietonal pe poartă; renovarea cantinei.
În prima etapă de selecție a ideilor, întrebarea: „Care este intervenția minimă care aduce maxim de beneficii pentru întreaga comunitate a școlii?” a dus la stabilirea următoarelor prime propuneri, creionate de către cele 4 echipe de elevi înscriși în proiect:
– Copiii Naturii au propus CLA-SERA;
– Echipa H2GO – parcare biciclete + cișmea apă potabilă în curte;
– Cavalerii au lucrat pe proiectul Poarta;
– Superiorii au susținut renovarea cantinei.
Propunerile celor 4 echipe au fost prezentate comunității școlii pe 13 decembrie 2019, ocazie cu care elevii au vândut brioșe și alte gustări pentru a strânge un mic buget destinat materialelor pentru realizarea machetei. În februarie 2020 am făcut măsurători în curtea interioară și am început să lucrăm la machetă, dar în 11 martie activitățile în școli au fost întrerupte datorită stării de urgență. Am continuat întâlnirile în format online, căutând să detaliem mai mult analiza școlii, nevoile utilizatorilor și propunerile noastre.
Pe lângă echipa arhitecților (Dragoș Mircea și Valentina Bădulescu), care ne-au ajutat cu releveul detaliat al porții de acces auto și pietonal în incinta școlii, am avut alături o echipă de peisagiști (Raluca Rusu și Alex Ciobotă), care ne-au ajutat să analizăm vegetația existentă în curtea interioară (dintre care unii arbori de esență rară, precum salcâmul japonez, se pare din colecția vestitului grădinar al Timișoarei Wilhelm Muhle) și să stabilim locul și strategia de intervenție asupra spațiilor verzi existente – extinderea rozariului, grădina de trandafiri specifică ansamblurilor monastice.
La finalul semestrului 2 aveam 12 propuneri pentru curtea școlii:
1. Poarta pietonală – acces separat pentru pietoni și mașini + parcare pentru biciclete/trotinete și revenirea la situația inițială a porții prin desfacerea arcadelor zidite în acest moment, pentru relaxarea accesului la orele dimineții, propunerea Cristinei.
2. Poarta înverzită de plante cățărătoare, cu o zonă de așteptare a elevilor mici de către părinți, cu bancă, o zonă de expunere, și sigle cu trimitere la specificul liceului, propunerea lui Toma.
3. Poarta cu sugestii la Arca lui Noe, cu animale, porți cu design deosebit, propunerea lui Basti și bancă care înglobează jardiniere, propunerea Melisei.
4. Teren de sport – cu covor sintetic sau iarbă, cu tribune și zonă pentru gimnastcă în aer liber, așa cum vedem în fotografiile vechi cu curtea școlii; terenul de sport este o cerință mai veche a acestor elevi, care a fost prezentată și cu alte ocazii direcțiunii școlii, și s-ar putea realiza dacă s-ar restrânge parcarea actuală care ocupă aproape întrega zonă neplantată a curții.
5. Cișmea pentru apă potabilă în curte, posibil de folosit de copiii de vârste diferite în pauze și în la finalul orelor de sport în aer liber.
6. Extinderea rozariului existent cu o grădină cu plante aromatice și hrănitoare pentru păsări, care să ofere un loc de relaxare atât pentru elevi cât și pentru profesori, cu jardiniere îngrijite de elevi sub îndrumarea profesorului de biologie.
7. Locuri de stat – pentru relaxare și luarea unei gustări sub copaci, având în vedere că acum există doar 2 bănci în curtea școlii pe care elevii se strâng ciorchine în pauze, cu diferite variante de bănci în jurul copacilor,
8. Locuri de joacă în aer liber – șah, parc motric, pentru copii de vârste diferite, având în vedere că acum doar copiii mici de grădiniță și primară au un loc de joacă amenajat și îngrădit, în care accesul este permis doar însoțiți de cadrul didactic.
9. Amfiteatru în aer liber pentru evenimente, dezbateri și cursuri în aer liber, care să poată fi utilizat și pentru ședințele cu părinții sau activități la finalul cursurilor.
10. Cla-sera – laborator de biologie, științe și sustenabilitate, realizat într-o seră parțial îngropată în pământ, care să fie îngrijit de elevii din clubul Copiii Naturii.
11. Bazin într-o seră alipită de clădirea școlii cu vestiare la subsol, unde elevii să poată practica Water paddling pentru relaxare prin activități fizice pe apă.
12. Panou pentru desen cu o zonă de expunere a lucrărilor elevilor în curtea școlii, astfel încât să poată fi văzute de către cei care intră doar în curte.
Toate aceste propuneri au fost analizate și a fost întocmit un clasament al lor pe baza criteriilor de implementare:
– impact mare în viața socială a școlii;
– foarte mulți utilizatori vor beneficia de proiect;
– costul redus care se poate încadra cel mai bine în sponsorizarea primită;
– efort de implementare redus;
– capacitatea de a deveni un exemplu de urmat și pentru alte școli;
– capacitatea de a implica elevii în realizarea lui;
– calitatea arhitecturală a proiectului obținut;
– nu necesită autorizare de construire.
Toate propunerile au fost reprezentate pe macheta curții școlii în iulie 2020 și alături de planșe au fost prezentate direcțiunii și administratorului școlii.
În 30 iulie 2020 am înscris proiectul nostru My school ca be cool la concursul de proiecte BETA 2020, la secțiunea Inițiative/experimente/viziuni în arhitectură. Mare ne-a fost bucuria să găsim proiectul nostru în Expoziția-Concurs BETA 2020/Beta Competition 2020, care a avut vernisajul în piața Libertății din Timișoara pe 1 octombrie 2020. Iar în 10 octombrie am participat cu elevii la turul ghidat al expoziției principale Expoziția „Enough IS Enough”, găzduită de Muzeul Tramvaielor „Corneliu Mikloși“. Veți vedea ce impact a avut vizita noastră la BETA 2020 din mărturiile elevilor și credem că această experiență ne-a îmbunătățit deciziile de realizare a proiectului nostru.
DESCRIERE PROIECT REALIZAT
La finalul celei de-a doua etape de selecție au fost alese spre implementare propunerile care au întocmit punctajul maxim conform criteriilor de implementare: cla-sera în aer liber, în mijlocul grădinii senzoriale, cu scaune individuale pentru a permite distanțarea elevilor, cu o tablă mobilă pe roți, rasteluri pentru biciclete și două mese cu bănci pentru relaxare și luarea unei gustări sub copaci.
Cele 4 jardiniere din oțel corten au fost tratate cu o soluție de activare a ruginii și apoi o alta de stopare, pentru a obține o îmbătrânire a materialului și a se încadra în ansamblul construit al școlii, monument istoric cu peste 100 de ani vechime. Jardinierele au fost amplasate perimetral zonei verzi adiacentă rozariului existent, de-a lungul aleilor pietonale, pentru a facilita accesul și a delimita o zonă în mijlocul lor. Jardinierele au fost tapetate cu polistiren la interior, pentru a feri rădăcinile plantelor de căldură excesivă vara, și au fost umplute cu un amestec de pământ, gunoi de grajd și nisip. Ele au fost plantate cu o diversitate de specii grupate pe categorii, astfel încât să devină un laborator de biologie în aer liber:
– o casetă cu plante aromatice – mediteraneene – mentă, cimbru, salvie, lavandă etc.;
– o casetă cu plante asiatice – spiraea japonica, cotoneaster, phothinia;
– o casetă cu conifere pitice și foioase târâtoare – lonicera, thuja, juniperus, berberis,
– o casetă cu bulbi de flori – lalele, narcise, muscari etc.– care în primăvară vor fi înlocuiți cu răsaduri de legume – căpșuni, roșii etc.
Cele 24 de scaune individuale, cu suportul din același oțel corten și șezutul din lemn, pot fi amplasate în spațiul înierbat dintre cele 4 jardiniere sau oriunde în curtea școlii, la umbra copacilor sau la soare, și pot fi aranjate în diferite configurații spațiale – rânduri, matrice, în semicerc, oferind flexibilitate pentru diferite activități, precum cursuri în aer liber, spectacole, relaxare și socializare. Scaunele vor putea fi utilizate atât de copii de vârste diferite cât și de adulți – întâlniri cu profesori, părinți.
Poate partea cea mai frumoasă a proiectului este că acest proiect care a prins formă în curtea școlii în toamna anului 2020 va fi continuat în primăvara anului 2021 și de câte ori comunitatea școlii va dori să ducă ideile inițiale mai departe. Dorim ca în locul bulbilor de primăvară să plantăm răsaduri de legume și elevii să experimenteze procesul ciclic al transformărilor naturii și drumul hranei din grădină în farfurie sau în cana de ceai. Vă așteptăm să grădinărim împreună și să luăm o gustare în fața cantinei la umbra copacilor!
TESTIMONIALE
„Pentru mine a fost o experiență minunată și mă bucur că am participat la acest proiect și aștept cu nerăbdare continuarea!!! Pentru că a fost prima oară când am participat la un altfel de proiect cum este acesta și a fost o experiență unică. Mie cel mai mult mi-a plăcut când am pus jardinierele și am plantat plantele și florile. Mie îmi place absolut tot la acest proiect, cum am construit machetele, cum ne-am sfătuit fiecare ce ne-am dori și ce este posibil de realizat în curtea școlii ”
„A fost minunat turul de la Muzeul «Corneliu Mikloși». Mie mi-a plăcut cel mai mult canalul de apă care trece prin centrul Berlinului, în care poți înota, este super tare 😍 😍 😍 și mi-a mai plăcut harta Timișoarei făcută din semințe și mesaje drăguțe. Și tare drăguță a fost bucătăria … (nu mai știu cum era numită, cea care arată din ce materiale e construită o casă).”
Melisa, elev
„Mi-a placut foarte mult BETA… Spațiul ales, hala Muzeului de Transport Public «Corneliu Miklosi» m-a fascinat pur și simplu. Mi s-a părut o construcție de-a dreptul fascinantă … Spațiul perfect pentru găzduirea BETA.
În proiectul «De-a arhitectura în scoala mea» am realizat proiectul «Clasera», care este o clasă-seră: un ideal laborator de biologie, poate chiar o sală predestinată unei noi discipline la care învățăm strict despre plante, deoarece la ora de biologie, aceasta temă este abordată doar în clasa a 5-a și a 6-a… Sala «Corneliu Miklosi» s-ar fi pliat ideal pe proiectul «Clasera».
La BETA m-au atras câteva proiecte, pur și simplu mi-au arătat cât de frumoasă și complexă este arhitectura. Câteva dintre acestea sunt: «PROTOTIP DE SUPRAVIETUIRE – PATURA – ADAPOST» de la «substandardPLUS», aceasta fiind o pătura-cort-sac de dormit-haină-ghiozdan, a fost creată pentru un om fără casă pentru a avea mai mult sau mai puțin o casa 5 in 1. Mi se pare o idee foarte practică și consider că primăria ar putea da fiecărui om fără casă câte un prototip de acest fel.
O altă idee care m-a atras a fost «Flussbad Berlin». Proiectul constă în curățarea unui râu din centrul Berlinului, care a ajuns un bazin de înot de aproape 1km, folosibil oricând, oricum și cel mai important: gratuit. M-am gândit ce frumos ar fi dacă asta s-ar întâmpla și cu canalul Bega … Să sperăm totuși că într-o zi asta poate se va întâmpla.
Alt proiect care mi-a atras privirea a fost «Casă lângă București»: un proiect care mie personal mi-a plăcut extraordinar de mult. Practic, această construcție este o casă realizată din niște vechi garaje de beton. Putem spune că este o casă «reciclată». La acest proiect m-a atras foarte mult casa în sine, cum este amenajată și cum sunt amplasate garajele. Mi-ar plăcea foarte mult să locuiesc într-o astfel de casă!
Am lăsat proiectul meu preferat pentru final: «MoMi – modul minimal». Acesta este proiectul care m-a atras cel mai mult din toată sala. Pur și simplu m-a impresionat … M-a făcut să văd cât de multe înțelesuri ascunse are termenul «arhitectură». Este pur și simplu un proiect genial care merită foarte multă atenție. Daca aș fi primarul orașului, aș face întregi cartiere cu aceste case «MoMi». Aceste case sunt niște module portabile care încurajează «outdoor» living-ul. Este o casă mică, chiar foarte mică; are un dormitor și o baie micuță și o mini-bucătărie. Casa te împinge afară: să citești afară, să asculți muzică afară, să îți faci treaba afară, să te relaxezi afară, să dormi afară etc. Practic, în casă stai doar când plouă. Desenele m-au făcut să am o viziune mult mai bună a proiectului, acestea fiind foarte explicite și drăguțe.
În concluzie, nu o să uit niciodată de BETA … nu regret nici o secundă că am venit. BETA m-a pus pe gânduri să îmi aleg meseria de arhitect.”
Toma, elev
„Gânduri pe marginea unei machete. Macheta mă privea tristă în colțul laboratorului unde am exilat-o după campania de curățenie de vară … Am fost plăcut surprinsă când elevii clasei și-au manifestat dorința de a o finaliza. Deci, cerem permisiunea, stabilim data și ora, și nimic mai simplu! Sincer, nu m-am gândit că va fi atât de greu. Cel mai greu în a-i revedea pe acești puști este că nu am voie să îi îmbrățișez cu drag. Ar merita, sunt fantastici! Această perioadă este foarte grea pentru un dascăl. Știu că este necesar să îi protejez, că regulile de distanțare trebuie respectate pentru a proteja sănătatea și viața elevilor și a familiilor acestora. Dar știu că și sănătatea mentală și starea psihică este la fel de importantă. Micii «arhitecți» au fost foarte harnici, creativi, atenți, entuziaști, au respectat toate regulile de igienă și distanțare, dar în aer plutea dorul de curtea liceului, dorul de sala de clasă și întrebarea când vom reveni la ceea ce a fost înainte de carantină. La ieșirea pe poarta liceului m-a întâmpinat micul grup de copii care se lăsau greu duși acasă, distanțați, dar mai stăteau la o vorbă…, mi-a săltat inima de bucurie, iar lacrimile curgeau Nevăzute.”
Profesor și diriginte Veronica Bakoș
„Ultimul atelier a fost unul deosebit, postpandemic, cu toate măsurile de siguranță, și totuși plin de spiritul energic al copiilor în joaca lor «de-a arhitectura». A fost definitivată macheta proiectului și, astfel, așezată la scară viziunea lor asupra curții interioare. De acum, ansamblul Piarist, edificat la începutul anilor 1900, a primit o nouă perespectivă a spațiului interior pentru anii ce urmează.”
Arhitect Dragoș Mircea
„M-a bucurat faptul că au fost entuziasmați de ideea amenajării unei grădini senzoriale în curtea școlii lor, deși este o temă de lucru mai complexă. Modelarea ei pe macheta curții a fost printre primele piese realizate. Nu în ultimul rând, am rămas plăcut impresionată și de responsabilitatea lor față de nevoile colegilor mai mici.”
Peisagist Raluca Rusu
CREDITE
Profesor: diriginte prof. Veronica Bakos
Elevi: Balázs Matei Aruxandei, Yara Maria Băcana, Mario Iosif Bălteanu, Mario Andrei Bleja, Roxana Gabriela Colban, Cristian Ștefan Craioveanu, Sebastian Iosif Csaszar, David Adrian Cseh, Melisa Cumpan Krausz, Cristina Danciu, David Darius Dragoș, Diana Marcu, Teona Milin, Lara Maria Murgu, Luca Angelo Ociocioc, Mihai Păun, David Postelnicu, Gabriel Postelnicu, Robert Darius Scutariu, Ana Țîrlea, Toma Ștefan Varga, George Sztarna
Arhitecţi îndrumători: arh. drd. Brîndușa Havași, arh. Dragoș Mircea
Finanțator: Fundația Alber și City of Mara
Parteneri: Ordinul Arhitecților din România, Asociația De-a Arhitectura (președinte Mina Sava, coodonator local Brândușa Havași)
Program educațional al Asociației De-a Arhitectura: arh. Mina Sava (coordonator program), arh. urb. Vera Marin, arh. Corina Croitoru
Execuție: Dragoș Mircea – Echipa de proiectare – Out of box; Stoia Ovidiu Constantin P.F.A. – topometrie; Alina Gălețeanu – Steel Auction Market SRL – achiziție tablă corten; Thomas Efrin, Relu Efrin – Premico Inox SRL, prelucrare tablă corten; Cristian Ciortuș – tâmplărie; Cristian Ioan Vlăduțu – plante, plantare, instrucțiuni îngrijire
Voluntari: Adela Pop, Gabriella Nagy, Adriana Cristina Soiliță, Milka Ociocioc, Izabella Cumpan Krausz, Hanna Flavia Csaszar, Agneta Zabava, Adela Danciu, Lavinia Simona Milin, Mirela-Diana Marcu, Marinela Csaszar, Sofia Mircea, Nicolae Stoian.
Mulțumiri: director pr. Zoltán Iosif Kocsik, director adj. prof. Ileana Iakab, prof. Claudia Laki, administrator Enikö Dorner.
Foto: arh. dr. Ovidiu Micșa
Film: imagine + sonor Ovidiu Zimcea
Evaluare elevi:
Etapa 1 – prof. univ. dr. Delia Vîrgă și conf. univ. dr. Ramona Palos, din cadrul Departamentului de Psihologie al Facultății de Sociologie și Psihologie din Universitatea de Vest – Timișoara.
Etapa 2 – prof. univ. dr. Cătălina Ulrich Hygum, cadru didactic în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației a Uniersității București.
LINKS:
http://www.de-a-arhitectura.ro/my-school-can-be-cool-chiar-si-de-acasa/
http://www.de-a-arhitectura.ro/my-school-can-be-cool-intr-o-cladire-de-patrimoniu-arhitectural/
http://www.de-a-arhitectura.ro/my-school-can-be-cool-12-propuneri-pentru-o-scoala-cool/
http://www.de-a-arhitectura.ro/my-school-can-be-cool-continua-si-in-vacanta/
http://www.de-a-arhitectura.ro/my-school-can-be-cool-la-beta-2020-1/
http://www.de-a-arhitectura.ro/my-school-can-be-cool-la-beta-2020-2/
http://www.de-a-arhitectura.ro/my-school-can-be-cool-prinde-forma-la-liceul-gerhardinum-din-timisoara/
http://www.de-a-arhitectura.ro/my-school-can-be-cool-la-final-de-proiect/
http://www.de-a-arhitectura.ro/my-school-can-be-cool-evaluarea-elevilor/