#SCENUIM

#SCENUIM
Liceul de Artă „Ion Vidu”, Timişoara


Adresă: str. Cluj, nr. 12, Timișoara, județ Timiş
Dată: an școlar 2018 – 2019
Vârstă: 17-18 ani (clasa a X-a)
Clădire: tip 1960-1990
Funcțiune: scenă
Buget: mare, 118.566 lei

Grad de dificultate intervenție: mare

Perioada de realizare intervenție:



CONTEXT

Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara funcționează într-o clădire proiectată de arhitecții Aurelia și Hans Fackelmann, construită între anii 1967-1969 – un obiect de arhitectură extrem de valoros, organizat în jurul unei curți interioare. Ca în mai toate școlile din țară, și în acest caz necesarul de spațiu este neacoperit (prin raportare la numărul de elevi) și, cu atât mai mult, spațiile existente nu sunt potrivite pentru diversele activități care au apărut pe parcurs.
Această situație se explică prin următoarele:
1. clădirea a fost proiectată pentru a adăposti doar secția de muzică (care s-a despărțit de secția de arte plastice a Liceului de Muzică și Arte plastice) – de unde și eforturile de a avea în școală una dintre cele mai performate săli de spectacole din țară (din punct de vedere acustic),
2. în 1977 se construiește clădirea internatului și se propune extinderea liceului, care însă nu s-a mai realizat din cauza unor litigii cu terenul și
3. după Revoluție se înființează secțiile de coregrafie și teatru (și deci noi cerințe spațiale, pentru noi activități).

În tot acest timp de funcționare, spațiul exterior s-a dezvoltat într-un mod favorabil: în afara limitei de proprietate, pe 2 laturi, clădirea este înconjurată de o zonă verde semnificativă și de o mulțime de copaci generoși, iar curtea interioară arată astăzi total diferit față de planurile inițiale de arhitectură: cu multă vegetație, foste bazine de apă și o fostă scenă. Din pricina acestor „foste” funcțiuni care au apărut pe parcurs și care s-au consumat în timp (din cauza „vârstei” sau a întreținerii necorespunzătoare), accesul în curtea interioară a fost o bună perioadă restricționat, existând un real pericol de accidentare pentru elevi și astfel, potențialul curții interioare rămânând nevalorificat.

În aceste condiții, ne-am propus să redăm curtea interioară comunității școlii, dar și comunității artistice din oraș. Interveția asupra curții interioare având cel mai mare impact în viața socială a școlii – noua scenă putând fi folosită într-o mulțime de scenarii – pentru relaxare în timpul pauzelor, repetiții, prezentări, vizionări, concerte, spectacole etc.

MOTIVAŢII

Ideea de proiect a constat în refacerea scenei, îmbunătățirea infrastructurii existente (electrice și iluminat) și îngrijirea vegetației existente, urmărind ca în final să obținem un spațiu de manifestare artistică în aer liber, de care să beneficieze comunitatea școlii, comunitatea artistică a orașului și comunitatea orașului în sensul larg (în calitate de consumator de activități culturale).

Am ales să lucrăm în această direcție și pentru că există un potențial testat – personalul didactic care activa în școală pe vremea când scena funcționa (2005-2008), dar și foști absolvenți care au participat la diversele manifestări artistice recunosc valoarea unui astfel de spațiu pentru toate părțile implicate.

DESCRIERE PROIECT REALIZAT

Rezultatul final ne-a depășit așteptările – nouă, celor din echipa de proiect, spectatorilor care au venit la concertele de inaugurare și comunității școlii, care îndrăznim să credem că are acum exercițiul de a continua să ia inițiativă și să își genereze singură soluții la problemele pe care le întâmpină.
Imediat după inaugurare, curtea școlii a devenit din nou accesibilă – fiecare colțișor al scenei fiind negociat între diversele grupuri de elevi, iar cu prima ninsoare în special între cei din clasele mici.

TESTIMONIALE

„Totul a început când ne-am descoperit școala cu bune și cu rele, printr-un tur. După ce am analizat problemele, arhitectele ne-au sugerat să construim macheta întregului liceu, pe care am și lucrat în contiunare. Cu multe discuții între noi, dar și cu conducerea școlii, am ajus la concluzia că această scenă ar putea fi unul dintre cele mai folositoare lucruri pentru viitorii artiști.”

Sidorov Cătălin, elev clasa a IX-a, Liceul de Artă „Ion Vidu”, Timişoara

„În prima fază a proiectului am analizat și colectat informații despre școala noastră (puncte slabe/ forte, puțină istorie și multe altele). Toate acestea au stat la baza deciziei noastre de a lucra cu scena din curtea interioară, însă poate cel mai bun argument a venit gândindu-ne la viitor, la moștenire – o scenă e o lume în sine, iar lumea celor mai mici dintre noi, care sunt acum în clasele primare, va fi mult mai bogată decât a noastră, cei din clasele terminale de liceu, noi neavând acest privilegiu.”

Demian Dario, elev clasa a IX-a, Liceul de Artă „Ion Vidu”, Timişoara

„Investigând școala, am ajuns foarte ușor la concluzia că intervenția cu resurse minime care poate avea un impact maxim asupra cât mai multor utilizatori va fi asupra vechii scene din curtea interioară a școlii. Această scenă poate aduce, astfel, un aport în activitatea artistică și culturală a școlii și chiar a orașului – în ideea organizării unor evenimente/ festivaluri care pot aduce astfel și un aport financiar în urma vânzării de bilete sau a închirierii, sume care s-ar întoarce înapoi în proiect, acoperind costurile de întreținere.
După stabilirea obiectivului nostru principal, am început analiza acestuia alături de câțiva specialiști în acustică, peisagistică și structură, ajungând la concluziile următoare: scenei va trebui să îi atribuim un „capac acustic” pentru direcționarea și amplificarea sunetului; vechiul schelet metalic al scenei poate fi refolosit (urmând să stabilim în funcție de buget ce fel de materiale vom utiliza pe suprafața acestuia); din cauza problemelor cu intabularea școlii nu avem dreptul să construim (să autorizăm noi intervenții); nu ne putem folosi de stâlpii existenți și nici de vegetație pentru construcția „capacului acustic”, rămânând soluția (unică) de a ne folosi pentru ancorarea aceastuia de pereții laterali ai școlii; vegetația poate fi păstrată, însă cu intervenții de toaletare și sprijinire.
Pentru că amploarea proiectului nostru depinde de buget, deocamdată, ne limitam la aceste optiuni și ne străduim să atragem cât mai multe fonduri.”

Maria Papuca, profesor canto¸ Liceul de Artă „Ion Vidu”, Timişoara

„Fiecare unitate de învățământ are particularitățile sale, iar în acest caz accentul cade nu doar pe zona de manifestare artistică (cum am crede la o primă analiză), ci mai ales pe zona de atitudine a elevilor, care sunt extrem de orientați spre rezolvarea problemelor: studiul individual (fie că este vorba de muzică, teatru sau balet/dans) le oferă o oarecare responsabilitate și constanță, dinamica de grup și colaborarea nu le e străină (prin exersarea susținută în diverse formații, coruri, orchestre, trupe), înfrângerile de parcurs (dacă nu au „performat” în audiții sau concursuri, extrem de dese în domeniul artistic) sunt privite cu o oarecare detașare, nicidecum ca un impas, ci mai degrabă ca un imbold de a a se repoziționa și de a continua. Pornind la drum cu un astfel de grup, am analizat cu atenție atât problemele, cât și oportunitățile școlii, având mereu în minte întrebarea centrală a acestui program. Odată listate, problemele identificate au căzut pe rând: de la cele care puteau primi o rezolvare prin acest proiect, precum lipsa mobilierului pentru depozitare sau iluminatul necorespunzător din anumite zone (holuri, casa scării, etc), la cele care depășeau sfera noastră de acțiune, precum reparații acoperiș, teren de sport acoperit etc.”

Alexandra-Maria Rigler, arhitect

CREDITE

Profesor: Maria Chioran, parte din echipa de coordonare a proiectului
Elevi: Demian Dario, Daria Hațegan, Christine Manoilă, Denisa Sauca, Cătălin Sidorov, Denisa Țârlea, Sarah Țurlui, Maria Lara Ursu.
Arhitecţi îndrumători: Alexandra-Maria Rigler, Maria Sgîrcea, parte din echipa de coordonare a proiectului
Finanțator: Saguaro Technology
Parteneri: Ordinul Arhitecților din România, Asociația De-a Arhitectura (președinte Mina Sava, coodonator local Brândușa Havași), Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara (director Sanda Moldovan, director adjunct Patricia Vlad), Asociația Părinților Liceului de Artă „Ion Vidu” Timișoara (președinte Adrian Magheț)
Program educațional al Asociației De-a Arhitectura: arh. Mina Sava (coordonator program), arh. urb. Vera Marin, arh. Corina Croitoru
Colaboratori: Vlad Trif (colaborator acustică), Bogdan Trifa (colaborator structură), Raluca Rusu (colaborator peisagistică), Mihail Alexandru Purcaru (arborist), Duciuc Nicolae și Popa Cristian (colaboratori electrice, electro-tehnice), Roland Rigler și Pepe Peralta Guerrero (colaboratori arhitectură), Daniel Corlan & co (realizare structură scenă și montare deck)
Voluntari: Raluca Alexa, Oana Ardelean, Dariana Lupulescu, Nicoleta Moldovan, Tanya Tatarici, Sandra Bazavan, Adriana Simion, Rebeca Sandu, Bianca Georgescu, Bogdan Stoenică, Sara-Amalia Busuioc, Adrian Suici, Victor Gera, Ionuţ Mihai Ghintan, Ramona Fisteag, Evelina Tudorică, Ariana Isfan-Popovici, Daniel Bogdan, Leonard Mihale, Andrada Melisa Biriş, Andreas Magheţ, Eduard Magheţ, Edida Magheţ, Adrian Magheţ, Daniel Hambaras, Mihai Nicolaescu, Alex Chifiriuc, Alin Didraga, Mihaella Peicut, Raluca Tepeş, Estera Gherasim, Ionela Pauca, Marisa Balint, Daria Veja, Antonio Stiopon, Raul Talpa, Ionela Tundrea, Maria Lalescu, Florin Tubucan, Ştefana Nanu, Adriana Rusu, Orlando Varan, Letiţia Gloria Popati, Veronica Scherer, Patrick Voichescu, Giulia Szuromi, Maia Jurje, Ionuţ Bogdan, Ali Dembele, Darius Briciu, Daniel Nicolae, Artemis Foray, Patricia Răducanu.
Mulțumiri: tuturor celor care au contribuit la acest proiect.
Artiști concerte inaugurare: Philip Goron (percuție), Andreea Dumitrescu (prof. corep. pian), Maria Busuioc (voce), Twisted Blue – Alexandru Ciocan (clarinet), Mircea Ardeleanu (bas), Sergiu Cătană (percuție), prof. univ. Horia Făgărășanu (pian), Ghințan (voce), Dragoș Moldovan (voce), Gabi Totan (percuție), Ștefan Cașcaval (bas), Cristian Oprisiu (clape), Alex Dancesc (chitară), Lucian Oros (inginer sunet).
Video: imagine, montaj, muzică – Ovidiu Zimcea

LINKS:

https://www.youtube.com/watch?v=kOJbNGvLTH0

https://www.facebook.com/scenuim/

 http://www.de-a-arhitectura.ro/de-a-arhitectura-in-scoala-mea-2018-2019-la-liceul-de-arta-ion-vidu-din-timisoara/

admin Written by: